Näytetään kaikki 9 tulostaSorted by popularity
Kaksitahtimoottorissa voiteluöljy palaa moottorissa polttoaineen mukana moottorin käydessä, jonka vuoksi öljyä kuluu jatkuvasti. Nykyisissä kaksitahtimoottoreissa voiteluöljy annostellaan moottoriin usein niin sanotulla tuoreöljyvoitelujärjestelmällä. Tällöin öljy lisätään erilliseen säiliöön ja automatiikka annostelee öljyä moottorille tarpeen mukaan. Tämä ratkaisu on käytössä yleisesti uusimmissa mopoissa, skoottereissa ja perämoottoreissa. Käyttäjän siis on huolehdittava vain siitä, että öljyä on säiliössä riittävästi. Useimmiten moottorissa on varoitusääni tai -valo, joka varoittaa alhaisesta voiteluöljyn tasosta
Kaksitahtimoottoreissa on tyypillisesti nelitahtisia suuremmat pakokaasupäästöt, joka ilmenee mm. voimakkaana pakokaasun hajuna. Tämä johtuu osaksi moottorin toimintatavasta, jossa pakokanavaan pääsee hieman palamatonta polttoainetta. Katalysaattoreiden ja polttoaineen suihkutuksen yleistyminen kuitenkin pienentävät myös 2T-moottoreiden päästöjä.
Päästöjä lisää myös se, että voitelussa käytettävä öljy palaa moottorissa. Uudenaikaiset osasynteettiset ja täyssynteettiset kaksitahtiöljyt palavat puhtaammin kuin perinteiset mineraaliöljyt, jolloin niistä muodostuu myös vähemmän ympäristöä kuormittavia pakokaasupäästöjä.
Puhdas moottori säilyttää tehokkuutensa ja toimintavarmuutensa, kun karsta ei häiritse sytytystulpan ja männänrenkaiden toimintaa. Lisäksi katalysaattorin toimintakyky säilyy parempana.
© Copyright www.emc24.fi